Członek zespołu dydaktycznego specjalności logopedycznej, językoznawca, logopeda; zatrudniona na stanowisku adiunkta w Zakładzie Leksykologii i Logopedii w Instytucie Filologii Polskiej UAM w Poznaniu; jako logopeda pracuje w prywatnym gabinecie.

Swoje zainteresowania naukowe i badawcze koncentruje wokół takich zagadnień, jak: sposoby oddziaływania społecznego we współczesnej komunikacji medialnej, językowy obraz świata we współczesnej poezji polskiej, językowe kreacje kształtowania przestrzeni sacrum we współczesnej polskiej poezji religijnej, analiza tekstologiczna tekstów religijnych, a także: problemy diagnostyczne i terapeutyczne dotyczące zaburzeń mowy u dzieci do lat 3, wynikających z uszkodzeń OUN (m.in. afazja dziecięca), diagnoza i terapia dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, dysfunkcje połykania u dzieci i dorosłych, alternatywne i wspomagające metody komunikowania.

W praktyce neurologopedycznej zajmuje się przede wszystkim wspomaganiem rozwoju mowy u dzieci z deficytami o podłożu neurologicznym (np. z zespołem Aspergera, autyzmem, dysleksją, SLI, dysfunkcjami związanymi z zespołami genetycznym). Prowadzi także terapię zaburzeń mowy u osób dorosłych w zakresie dyzartrii i chorób neurodegeneracyjnych (np. SM).

Jest również diagnostą KORP (Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego Dziecka) oraz TRJ (Test Rozwoju Językowego).

 

 Dyplomy i stopnie naukowe

  •  2014 – uzyskanie Certyfikatu Zawodowego Logopedy przyznawanego przez Zarząd Główny Polskiego Związku Logopedów, nr 01083/15/192/2014
  • 2014 – studia doskonalące w zakresie neurologopedii: Wyższa Szkoła Edukacji Integracyjnej i Interkulturowej w Poznaniu
  • 2012 – dyplom logopedy: Podyplomowe Studium w zakresie Logopedii, Wydział Studiów Edukacyjnych na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • 2004 – doktorat w zakresie nauk humanistycznych (językoznawstwo): Instytut Filologii Polskiej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • 1999 – dyplom magistra filologii polskiej: Instytut Filologii Polskiej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Wybrane konferencje i szkolenia

  • Warsztaty szkoleniowe Jak wspomagać dzieci w rozwijaniu funkcjonalnej komunikacji?, Moduł III – Praca z dziećmi z ASD z poważnymi deficytami rozwoju komunikacji oraz wprowadzanie wspomagających i alternatywnych metod porozumiewania się, prowadzący: Zespół Trenerów Fundacji SYNAPSIS, Warszawa, 26-27.05.2018 r.
  • Warsztaty szkoleniowe Jak wspomagać dzieci w rozwijaniu funkcjonalnej komunikacji?, Moduł II – Praca z dziećmi mówiącymi z ASD, prowadzący: Zespół Trenerów Fundacji SYNAPSIS, Warszawa, 14-15.04.2018 r.
  • Warsztaty szkoleniowe Jak wspomagać dzieci w rozwijaniu funkcjonalnej komunikacji?, Moduł I – Diagnoza dzieci ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi, prowadzący: Zespół Trenerów Fundacji SYNAPSIS, Warszawa, 10-11.03.2018 r.
  • Warsztaty szkoleniowe Podstawowe zagadnienia terapii i edukacji dzieci
    z autyzmem, prowadzący
    : Zespół Trenerów Fundacji SYNAPSIS, 25-26.11. 2017 r.
  • Ogólnopolska Konferencja Logopedyczna Problemy logopedii XX wieku – wczesna interwencja logopedyczna, wpływ wysokich technologii na rozwój mowy, zaburzenia artykulacji, Warszawa, 18.11.2017 r.
  • Warsztaty szkoleniowe Zaburzenia przetwarzania słuchowego (APD) a trudności w procesie komunikacji i uczenia się, prowadząca: mgr Renata Borowiecka, Poznań, 17.11.2017 r.
  • Ogólnopolska Konferencja Logopedyczna Logopedia – tradycja i perspektywy rozwoju, referat: Dezintegracja systemu języka i funkcji poznawczych u dziewczynki z padaczką lekooporną. Studium przypadku – współautor: Ewa Kaptur, Warszawa, 29-30.09.2017 r.
  • Warsztaty szkoleniowe Stosowanie Testu Rozwoju Językowego, prowadząca: mgr M. Kochańska z Instytutu Badań Edukacyjnych, Warszawa, 27.02.2017 r.
  • Warsztaty szkoleniowe Edukacja uczniów niemówiących, używających alternatywnych i wspomagających sposobów porozumiewania się (AAC) II stopień, prowadząca: mgr Alina Smyczek, Warszawa, 14-15.01.2017 r.
  • Ogólnopolska Konferencja Naukowa Mózg – język – komunikacja, referat: Opieka logopedyczna nad dzieckiem przedwcześnie urodzonym – współautor: Ewa Kaptur, Poznań, 20.10.2016 r.
  • Ogólnopolska Konferencja Naukowa Diagnoza i terapia w działaniach logopedy i terapeuty jako obszar interdyscyplinarnej współpracy. Konteksty medyczne, lingwistyczne, psychologiczne i pedagogiczne, referat: O interdyscyplinarnej współpracy logopedy z innymi specjalistami (na przykładzie Centrum Uśmiechu Dziecka Montessori w Poznaniu), Warszawa, 24.05.2016 r.
  • Warsztaty szkoleniowe Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się dzieci niemówiących I stopień, prowadząca: Alina Smyczek, Katowice, 23-24.04.2016 r.
  • Warsztaty szkoleniowe Wykorzystanie elementów metody verbotonalnej w terapii dzieci z zaburzeniami w komunikacji językowej – współautor: Ewa Kaptur, prowadząca: dr Anna Prożych, Poznań, 16-17.04.2016 r.
  • Ogólnopolska Konferencja Naukowa Wokół Rozwoju Dziecka, referat: Dziecko z SLI – strategie wczesnego postępowania terapeutycznego, Szczecin, 12.04.2016 r.
  • Warsztaty szkoleniowe Makaton, moduł III, prowadząca: dr B.B. Kaczmarek, Warszawa, 22-23.01.2016 r.
  • Konferencja Dysfagia w teorii i praktyce oraz warsztaty Logopedyczna terapia dysfagii oraz Ocena umiejętności osoby karmiącej doustnie wcześniaka na oddziale patologii noworodka, organizatorzy: Wyższa Szkoła Uni-Terra w Poznaniu oraz Katedra i Klinika Foniatrii i Audiologii Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, Poznań 21.11.2015 r.
  • Warsztaty szkoleniowe, Praca logopedyczna z dzieckiem zagrożonym nieprawidłowym rozwojem mowy i trudnościami w karmieniu. Wczesna interwencja logopedyczna, prowadzący: dr E. Stecko, Poznań, 07.-08.11.2015 r.
  • Warsztaty szkoleniowe KORP standaryzowane narzędzie do oceny funkcjonalnej dziecka w wieku od 1. m. ż. do 9. r. ż. Ocena prawidłowego i zaburzonego rozwoju u dzieci, prowadzące: mgr E. Bogacz i mgr A. Bogacz-Rybaczyk, Poznań, 12.09.2015 r.
  • Warsztaty szkoleniowe Makaton, moduł 9a i 9b, prowadząca: dr B.B. Kaczmarek, Warszawa, 14.06.2015 r.
  • Warsztaty szkoleniowe Wspomagające i alternatywne sposoby porozumiewania się (AAC), II stopień, prowadzące: mgr J. Jaszczuk i mgr I. Stępniewicz, Warszawa,
    8-9.05.2015 r.
  • Warsztaty szkoleniowe Makaton, moduł 1 i 2I, prowadząca: dr B.B. Kaczmarek, Warszawa, 10-11.04.2015 r.
  • Warsztaty szkoleniowe Stymulacja procesów myślenia – kategoryzacje, myślenie przez analogię, myślenie przyczynowo-skutkowe, prowadząca: dr hab. M. Korendo, Poznań, 23.03.2015 r.
  • Warsztaty szkoleniowe Stymulacja mechanizmów poznawczych warunkujących rozwój mowy (praca z serią Stymulacja i terapia), prowadząca: dr hab. M. Korendo – Bydgoszcz, 11.10.2014 r.
  • Warsztaty szkoleniowe Dyzartria nabyta u osób dorosłych. Diagnoza i terapia, prowadząca: dr O. Jauer-Niworowską – Poznań, 17-18.05.2014 r.
  • Warsztaty szkoleniowe AAC – wspomagające i alternatywne metody porozumiewania się. Poziom podstawowy, prowadząca: mgr J. Jaszczuk i mgr I. Stępniewicz – Poznań, 08-09.03.2014 r.
  • Warsztaty szkoleniowe Diagnoza i terapia zaburzeń rozwoju mowy u dzieci chorych neurologicznie, prowadząca: dr J. Panasiuk – Warszawa, 03-05.01.2014 r.
  • Warsztaty szkoleniowe Diagnostyka i terapia neurologopedyczna zaburzeń funkcji oralnych, związanych z poborem pokarmów i nadawaniem mowy. Moduł podstawowy, prowadząca: mgr A. Łada – Poznań, 19-20.10.2013 r.
  • Ogólnopolska Konferencja Logopedyczna Zakłócenia dźwięków mowy w różnych zaburzeniach. Diagnoza i terapia logopedyczna, referat: Wpływ dysfunkcji rozwojowych na komunikację językową (studium przypadku bliźniąt) – współautor: Ewa Kaptur, Katowice, 22.10.2013 r.
  • Warsztaty szkoleniowe Symultaniczno-sekwencyjna nauka czytania, prowadząca:  prof. dr hab. J. Cieszyńska – Poznań, 26.03.2013 r.
  • Warsztaty szkoleniowe Metody badania zagrożenia dysleksją, prowadząca: dr M. Korendo – Poznań, 26.03.2013 r.
  • Warsztaty szkoleniowe Diagnoza i terapia dzieci z zespołem Aspergera, prowadząca:  dr M. Korendo – Poznań, 14.02.2013 r.
  • Warsztaty szkoleniowe dla fizjoterapeutów, pedagogów, lekarzy i logopedów na temat: Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dzieci z grupy ryzyka na podstawie metod neurorozwojowych, ergoterapii w pediatrii i integracji sensomotorycznej, prowadząca: dr T. Kaczan – Poznań, 2011 r.
Wybrane publikacje
  • Wpływ dysfunkcji rozwojowych na komunikację językową bliźniąt (studium przypadku), w: Diagnoza i terapia zaburzeń realizacji fonemów, red. D. Pluta-Wojciechowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015, s. 229-244.
  • Od karmienia do mówienia. Wpływ funkcji prymarnych na rozwój mowy, „Forum Logopedy” 2017, nr 22, s. 36-43.
  • O interdyscyplinarnej współpracy logopedy z innymi specjalistami (na przykładzie Centrum Uśmiechu Dziecka – Montessori w Poznaniu), w: Diagnoza i terapia w pracy logopedy i nauczyciela terapeuty. Konteksty teoretyczne i praktyka, red. E. Jeżewska-Krasnodębska, B. Skałbania, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2017, s. 103-116.
  •  Dziecko z SLI – strategie wczesnego postępowania terapeutycznego, w: Wokół rozwoju dziecka, red. J. Buława-Halasz, Volumina.pl, Szczecin 2017, s. 77-94.
  • Metodyka postępowania logopedycznego w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym na przykładzie dyslalii, w: Ars didactica, Księga jubileuszowa profesor Haliny Zgółkowej, red. K. Czarnecka, M. Grzelka, Poznań 2017, s. 97-110.
  • Opieka logopedyczna nad dzieckiem przedwcześnie urodzonym, w: Mózg – język – komunikacja, red. M. Rutkiewicz-Hanczewska, J. Sławek, E. Kaptur, Poznań 2017, s. 69-94.
  • Budowanie i rozwijanie umiejętności komunikacyjnych u osób autystycznych z wykorzystaniem technik i strategii AAC, „Forum Logopedy” 2018, nr 23, s. 24-28.
  • Redakcja merytoryczna specjalistycznego numeru pisma „Forum Logopedy”, poświęconego diagnozie i terapii osób autystycznych, nr 23, 2018.

Skontaktuj się z Panią doktor:  j_slawek@amu.edu.pl; www.logotom.pl