Studia pierwszego stopnia na kierunku filologia polska ze specjalnością logopedyczną przygotowują studentów do wykonywania zawodu nauczyciela logopedy. Absolwent tych studiów ma podstawową wiedzę polonistyczną o literaturze i języku, pogłębioną o wiedzę z zakresu językoznawstwa, pedagogiki, psychologii, medycznych podstaw nauczania mowy i języka oraz logopedii. Posiada również niezbędną wiedzę z zakresu przyczyn występowania poszczególnych deficytów językowych oraz ich objawów, a także rehabilitacji zaburzeń mowy i języka u dzieci. Zna neurobiologiczne podstawy formułowania wypowiedzi słownych i etapy programowania języka u dzieci.

 

Absolwent potrafi dokonać oceny stopnia dezintegracji systemu językowego oraz rozpoznać przyczynę wybranych rodzajów zaburzeń mowy i języka. Charakteryzują go także umiejętności w zakresie różnicowania rozwojowych i nabytych zaburzeń mowy i języka. Absolwent umie podjąć odpowiednią terapię dostosowaną do określonego rodzaju deficytu oraz do wieku pacjenta.

 

Absolwent dysponuje sprawnościami w zakresie oceny zaburzeń mowy, języka i komunikacji. Potrafi określić etiologię wybranych deficytów językowych i podjąć właściwą rehabilitację. Te sprawności nabywa m.in. podczas praktyk, obserwując sposób pracy doświadczonych logopedów czy neurologopedów (praktyka ogólna), oraz w czasie samodzielnej pracy z dziećmi na zasadzie wolontariatu (praktyka indywidualna).

 

Absolwent rozumie potrzebę ciągłego kształcenia i zdobywania wiedzy, pogłębiania i aktualizowania wiedzy oraz umiejętności, wykorzystywanych w pracy logopedy. Zna przepisy prawa oświatowego oraz regulacje prawne dotyczące opieki medycznej nad pacjentem w zakresie wymaganym do wykonywania zawodu logopedy. Potrafi pracować w zespole, pełniąc w nim różne funkcje, rozumie potrzebę współdziałania z innymi specjalistami. Zna i respektuje normy etyki zawodowej.

 

Absolwent studiów pierwszego stopnia w zakresie logopedii oraz z przygotowaniem pedagogicznym posiada uprawnienia do wykonywania zawodu nauczyciela logopedy.

Jest przygotowany do:

 

  • prowadzenia działań z zakresu profilaktyki logopedycznej (w placówkach oświatowych, służby zdrowia, świetlicach terapeutycznych);
  • prowadzenia badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego dzieci;
  • prowadzenia diagnozy komunikacji językowej dzieci;
  • prowadzenia diagnozy i terapii zaburzeń czytania i pisania;
  • prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
  • prowadzenia terapii z pacjentami dwu- lub wielojęzycznymi;
  • prowadzenia zajęć emisyjnych i artykulacyjnych z osobami pracującymi głosem (np. z dziennikarzami, aktorami, nauczycielami)
  • wspierania nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w rozpoznawaniu potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów, w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Zajęcia na studiach pierwszego stopnia na kierunku filologia polska ze specjalnością logopedyczną prowadzą pracownicy Pracowni Leksykologii i Logopedii (http://leksykologia-logopedia.amu.edu.pl), a także pracownicy Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu oraz specjaliści praktycy, zatrudnieni w szpitalach, przychodniach oraz poradniach psychologiczno-pedagogicznych.

 

Szczegółowa siatka godzin na studiach pierwszego stopnia na kierunku filologia polska ze specjalnością logopedyczną znajduje się na stronie specjalności logopedycznej: http://logopedia.amu.edu.pl

 

Uprawnienia:

 

I stopień: Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 12 marca 2009 roku osoba legitymująca się studiami pierwszego stopnia posiada uprawnienia do zajmowania stanowiska nauczyciela-logopedy (pod warunkiem posiadania przygotowania pedagogicznego) w przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach i zasadniczych szkołach zawodowych, placówkach wychowania pozaszkolnego, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, w szkołach w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich.

 

Na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 17 kwietnia 2012 roku osoba posiadająca uprawnienia do zajmowania stanowiska nauczyciela-logopedy posiada także uprawnienia do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

 

Por. rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 17 stycznia 2012 roku.

 

Rozporządzenie przewiduje, że kształcenie na studiach pierwszego stopnia będzie obejmować wyłącznie przygotowanie do pracy w przedszkolach i szkołach podstawowych, a na studiach drugiego stopnia – do pracy we wszystkich typach szkół i rodzajach placówek.