Językoznawca, nauczyciel emisji głosu, logopeda, specjalista wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, prof. dr habilitowany na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jako logopeda pracuje w prywatnym gabinecie. Zajmuje się przede wszystkim wczesną interwencją logopedyczną, a także diagnozą i terapią logopedyczną dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym (dyslalia, dysleksja, prosty opóźniony rozwój mowy). Przedmiotem jej szczególnych zainteresowań jest nauka prawidłowego karmienia na różnych etapach rozwoju dziecka (w normie i w patologii). Drugi obszar zainteresowań koncentruje się wokół zagadnień związanych z emisją głosu, zwłaszcza osób dorosłych.
Dyplomy i stopnie naukowe:
- studia doskonalące, Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa
- tytuł logopedy dyplomowanego, Podyplomowe Studium Pedagogiki Specjalnej w zakresie Logopedii, Wydział Studiów Edukacyjnych UAM
- tytuł nauczyciela emisji głosu, Podyplomowe Studium Emisji Głosu dla Nauczycieli Akademickich, Wydział Studiów Edukacyjnych UAM
- tytuł doktora nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa ogólnego, Instytut Filologii Polskiej UAM, Pracownia Leksykologii
- tytuł magistra filologii polskiej, Instytut Filologii Polskiej UAM
Konferencje:
- Kongres Polskiego Towarzystwa Neuropsychologicznego Neuropsychologia i neurologopedia: mózg i język w procesie poznawania świata (Kraków 2018),
- II Ogólnopolska Konferencja Logopedyczna, Mózg – język – komunikacja (Poznań 2018),
- Ogólnopolska Konferencja Logopedyczna, Starość – język – komunikacja (Gdańsk 2018),
- VII Ogólnopolska konferencja logopedyczna Problemy logopedii XXI wieku – wczesna interwencja logopedyczna, wpływ wysokich technologii na rozwój mowy, zaburzenia artykulacji (Warszawa 2017),
- XV Ogólnopolska Konferencja Logopedyczna Logopedia – tradycja i perspektywy rozwoju. W 40-lecie utworzenia studiów logopedycznych w Uniwersytecie Warszawskim. Pamięci Doc. Dr Marii Przybysz Piwko (Warszawa 2017),
- Ogólnopolska Konferencja Logopedyczna, Mózg – Język – Komunikacja (Poznań 2016),
- Ogólnopolska Konferencja Naukowa, Diagnoza i terapia w działaniach logopedy i terapeuty jako obszar interdyscyplinarnej współpracy (Warszawa 2016),
- Ogólnopolska Konferencja Naukowa Wokół Rozwoju Dziecka (Szczecin 2016),
- Konferencja Dysfagia w teorii i praktyce (Poznań 2015),
- Ogólnopolska Konferencja Naukowa POLONISTA NA RYNKU PRACY. O strategiach dostosowywania kształcenia studentów polonistyki do nowej rzeczywistości (Poznań 2015),
- Konferencja Stymulacja rozwoju dziecka według Metody Krakowskiej (Bydgoszcz 2014),
- Konferencja szkoleniowa Wczesna interwencja dziecka z deficytami rozwojowymi (Lubsko 2014),
- Ogólnopolska Konferencja Logopedyczna Zakłócenia dźwięków mowy w różnych zaburzeniach. Diagnoza i terapia logopedyczna (Katowice 2013),
- Ogólnopolska Konferencja Logopedyczna Rozumiem – mówię – poznaję świat. Terapia zaburzeń językowych u dzieci w wieku 0-5 lat (Poznań 2013),
- III Ogólnopolskie Seminarium Naukowe Wybrane problemy logopedii (Bydgoszcz 2011),
- Ogólnopolska Konferencja Logopedyczna, Wczesna interwencja logopedyczna (Warszawa 2010),
- Interdyscyplinarna konferencja naukowa Zaburzenia mowy, języka i komunikacji (Poznań 2010),
- Konferencja naukowo-szkoleniowa Głos w sprawie głosu(Poznań 2010).
Szkolenia i warsztaty:
- Diagnoza i terapia dysfagii – porażenie nerwu twarzowego (A. M. Pekacka-Egli, Poznań 2019),
- Program Rozwoju Komunikacji PRKM. Poziom trzeci (B.B. Kaczmarek, Poznań 2019),
- Diagnoza i terapia dysfagii – dysfagia u osób dorosłych (A. M. Pekacka-Egli, Poznań 2019),
- Czy giełkot istnieje? (Z. Tarkowski, Poznań 2018),
- Wczesna diagnoza SPD- zaburzeń przetwarzania słuchowego na poziomie neuronalnym (W. Wojnowski, A. Hashimoto, Poznań 2018),
- Logopedia w spotkaniu z ortodoncją – współpraca ortodonty i logopedy w terapii wad zgryzu z zastosowaniem aparatów miofunkcyjnych (R. Kubiak, J. Witczyk, Poznań 2018),
- Karty Oceny Logopedycznej Dziecka – KOLD do diagnozy dzieci w wieku od 1. miesiąca do końca roku życia (J. Gruba, Poznań 2018),
- Nie patrzy, nie słucha, nie mówi! Od czego zacząć? – diagnoza i trening bazowych umiejętności komunikacyjnych (M. Machoś, Poznań 2018),
- Nadmierne ślinienie się – techniki terapeutyczne (M. Baj-Lieder, Poznań 2018),
- Zaburzenia przetwarzania słuchowego (APD) a trudności w procesie komunikacji i uczenia się (R. Borowiecka, Poznań 2017),
- Diagnoza i terapia zaburzeń przetwarzania słuchowego w oparciu o metodę Neuroflow (Z. Bogdanowska, Poznań 2017),
- Edukacja uczniów niemówiących, używających alternatywnych i wspomagających sposobów porozumiewania się (AAC) (A. Smyczek, Warszawa 2017),
- Kompleksowa diagnoza zaburzeń płynności mowy u dzieci podstawą skutecznej interwencji logopedycznej (K. Węsierska, Poznań 2017),
- Terapia mowy u dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu – podejście behawioralne (A. Piętka, Poznań 2017),
- Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się dzieci niemówiących (A. Smyczek, Katowice 2016),
- Komunikacja alternatywna w ochronie zdrowia pacjenta oraz systemy wspomagające terapię afazji jako wsparcie procesu rehabilitacji (K. Łuszczak, Poznań 2015),
- Trudności diagnostyczne w przypadku afazji u chorych poudarowych (M. Puchowska, Poznań 2015),
- Logopedyczna terapia dysfagii (M. Litwin, Poznań 2015),
- Ocena umiejętności osoby karmiącej doustnie wcześniaka na oddziale patologii noworodka (E. Winnicka, Poznań 2015),
- Praca logopedyczna z dzieckiem zagrożonym nieprawidłowym rozwojem mowy i trudnościami w karmieniu. Wczesna interwencja logopedyczna (E. Stecko, Poznań 2015),
- KORP – standaryzowane narzędzie do diagnozy funkcjonalnej dziecka w wieku od 1. m.ż. do 9. r.ż. Ocena prawidłowego i zaburzonego rozwoju dzieci (E. Bogacz, A. Bogacz-Rybczak, Poznań 2015),
- Program Rozwoju Komunikacji PRKM. Poziom drugi (B. Kaczmarek, Poznań 2015),
- Program Rozwoju Komunikacji PRKM. Poziom pierwszy (B. Kaczmarek, Poznań 2015),
- udział w evencie Świadoma Mama (Poznań 2015),
- warsztaty z metody M. Montessori „Pomóż mi zrobić to samemu” (E. Nikołajew-Wieczorowska, Poznań 2015),
- Kształtowanie systemu językowego dzieci z problemami językowymi (K. Sedivy, Bydgoszcz 2014),
- Ustna sprawność ruchowa w karmieniu i żywieniu dziecka. Strategie leczenia wg M.D. Klein i T.A. Delaney (M. Szmaj, Bydgoszcz 2014),
- Diagnoza i terapia zaburzeń rozwoju mowy u dzieci chorych neurologicznie (J. Panasiuk, Warszawa 2014),
- Diagnostyka i terapia neurologopedyczna zaburzeń funkcji oralnych, związanych z poborem pokarmów i nadawaniem mowy. Moduł podstawowy (A. Łada, Poznań 2013),
- Zaburzenia połykania u dzieci i dorosłych, Usprawnianie (M. Rządzka, Poznań 2013),
- Wczesna diagnoza i stymulacja logopedyczna (M. Rządzka, Poznań 2012),
- Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dzieci z grupy ryzyka na podstawie metod neurorozwojowych, ergoterapii w pediatrii i integracji sensomotorycznej (T. Kaczan, Poznań 2011),
- Metody badania zagrożenia dysleksją (M. Korendo, Poznań 2011),
- Elementy terapii integracji sensorycznej (H. Wojciechowska, Bydgoszcz 2011),
- Na czym polega dobra technika wokalna i jej zbawienny wpływ na głos mówiony (S. Lachowolska, Poznań 2010).
Publikacje naukowe:
- Strategie wczesnego postępowania logopedycznego u dzieci z zespołem Downa, „Przegląd Logopedyczno-Pedagogiczno-Psychologiczny LPP”, 2019.
- Zabawa we wczesnej terapii logopedycznej u dzieci z zespołem Downa, Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza 2019, vol. 26 (46), nr 2.
- Opieka logopedyczna nad dzieckiem przedwcześnie urodzonym, [w:] Mózg – język – komunikacja, red. M. Rutkiewicz-Hanczewska, J. Sławek, E. Kaptur, Poznań 2017, s. 69-95 (wraz z J. Sławek).
- Metodyka postępowania logopedycznego w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym na przykładzie dyslalii, [w:] Ars didactica, Księga jubileuszowa Profesor Haliny Zgółkowej, red. Czarnecka, M. Grzelka, Poznań 2017, s. 97-110 (wraz z J. Sławek).
- Wczesna interwencja logopedyczna dzieci z zespołem Downa, [w:] Wokół rozwoju dziecka, J. Buława-Halasz, Szczecin 2017, s. 95-109.
- Logopedo, dbaj o swój głos!, „Wielkopolski Przegląd Logopedyczny”, nr 1/14/2017, s. 41-50.
- O interdyscyplinarnej współpracy logopedy z innymi specjalistami (na przykładzie Centrum Uśmiechu Dziecka – Montessori w Poznaniu), [w:] Diagnoza i terapia w pracy logopedy i nauczyciela terapeuty. Konteksty teoretyczne i praktyka, red. E. Jeżewska-Krasnodębska, Skałbania, Kraków 2017, s. 103-116 (wraz z J. Sławek).
- Metoda Vojty w diagnozie i terapii triady ssanie-połykanie-oddychanie u dziecka przedwcześnie urodzonego, „Logopedia” 45, 2016, s. 205-219 (wraz z M. Czajkowską).
- Logoped(i)a online, czyli o internetowym rynku usług logopedycznych, [w:] Media XXI wieku. Studia interdyscyplinarne, red. A. Momot, A. Drabina, Wrocław 2016, s. 110-122.
- Zawód: logopeda dyplomowany, [w:] Polonista na rynku pracy. O strategiach dostosowania kształcenia studentów do wyzwań rynku pracy, red. A. Gis, M. Wobalis, Poznań 2016, s. 229-241.
- Wpływ dysfunkcji rozwojowych na komunikację językową (studium przypadku bliźniąt), [w:] Diagnoza i terapia zaburzeń realizacji fonemów, red. D. Pluta-Wojciechowska, przy współpracy A. Płonki, Katowice 2015, s. 229-244 (wraz z J. Sławek).
- Wady wymowy a komunikacja. Studium przypadku, [w:] O utrudnieniach w porozumiewaniu się. Perspektywa języka i komunikacji, red. M. Obrębska, Poznań 2011, s. 145-156.
Publikacje popularnonaukowe:
- Zaburzenia modulacji sensorycznej (na przykładzie problemów z poborem pokarmów i płynów) u dzieci autystycznych, „Forum Logopedy” 2018, nr 23, s. 17-19.
- Lekcje dobrego mówienia. Prozodia, „Sygnał. Magazyn Wychowawcy” 2018, 2 (059), s. 15-17.
- Od karmienia do mówienia. Wpływ funkcji prymarnych na rozwój mowy „Forum Logopedy” 2017, nr 22, s. 37-41 (wraz z J. Sławek).
- Lekcje dobrego mówienia. Ćwiczenia dykcyjne, „Sygnał. Magazyn Wychowawcy” 2018, 1 (058), s. 48-51.
- Lekcje dobrego mówienia. Co może nasada?, „Sygnał. Magazyn Wychowawcy” 2017, 11 (057), s. 50-51.
- Lekcje dobrego mówienia. Krtań ma głos, „Sygnał. Magazyn Wychowawcy” 2017, 10 (056), 48-50.
- Lekcje dobrego mówienia. Czas na oddech „Sygnał. Magazyn Wychowawcy” 2017, 9 (055), 47-49.
- Lekcje dobrego mówienia. Głos w pracy nauczyciela, „Sygnał. Magazyn Wychowawcy” 2017, 8 (054), s. 50-52.
- Głos w pracy nauczyciela. Cz. II. Emisja, higiena i profilaktyka głosu, „Promotor BHP” 2012, 12, s. 36-38.
- Głos w pracy nauczyciela. Cz. I. Choroby zawodowe narządu głosowego, „Promotor BHP” 2012, 11, s. 40-41.
Redakcje:
Mózg – język – komunikacja, red. M. Rutkiewicz-Hanczewska, J. Sławek, E. Kaptur, Wydawnictwo Rys, Poznań 2017, ss. 206.
Skontaktuj się z Ewą Kaptur: ekaptur@amu.edu.pl