Studia drugiego stopnia na kierunku filologia polska ze specjalnością logopedyczną w pełnym zakresie przygotowują studentów do wykonywania zawodu logopedy. Absolwent tych studiów ma wiedzę polonistyczną o literaturze i języku, pogłębioną o wiedzę z zakresu językoznawstwa, pedagogiki, psychologii, medycznych podstaw nauczania mowy i języka oraz logopedii. Posiada również niezbędną wiedzę z zakresu przyczyn występowania poszczególnych deficytów językowych oraz ich objawów, a także rehabilitacji zaburzeń mowy i języka u dzieci i dorosłych. Zna neurobiologiczne podstawy formułowania wypowiedzi słownych i etapy programowania języka u dzieci i dorosłych.

 

Absolwent potrafi dokonać oceny stopnia dezintegracji systemu językowego oraz rozpoznać przyczynę wybranych rodzajów zaburzeń mowy i języka. Charakteryzują go także umiejętności w zakresie różnicowania podstawowych zaburzeń, typu: afazja, dyzartria, schizofazja, dyspragmatyzm (pragnozja). Absolwent umie podjąć odpowiednią terapię dostosowaną do określonego rodzaju deficytu oraz do wieku pacjenta.

 

Absolwent dysponuje sprawnościami w zakresie oceny zaburzeń mowy, języka i komunikacji. Potrafi określić etiologię wybranych deficytów językowych i podjąć właściwą rehabilitację. Te sprawności nabywa m.in. podczas praktyk, obserwując sposób pracy doświadczonych logopedów czy neurologopedów (praktyka ogólna), oraz w czasie samodzielnej pracy z dorosłymi na zasadzie wolontariatu (praktyka indywidualna).

 

Absolwent rozumie potrzebę ciągłego kształcenia i zdobywania wiedzy, pogłębiania i aktualizowania wiedzy oraz umiejętności, wykorzystywanych w pracy logopedy. Zna przepisy prawa oświatowego oraz regulacje prawne dotyczące opieki medycznej nad pacjentem w zakresie wymaganym do wykonywania zawodu logopedy. Potrafi pracować w zespole, pełniąc w nim różne funkcje, rozumie potrzebę współdziałania z innymi specjalistami. Zna i respektuje normy etyki zawodowej.

 

Absolwent studiów drugiego stopnia w zakresie logopedii oraz z przygotowaniem pedagogicznym posiada pełne uprawnienia do wykonywania zawodu logopedy. Jest przygotowany do:

 

  • prowadzenia działań z zakresu profilaktyki logopedycznej (w placówkach oświatowych, służby zdrowia, świetlicach terapeutycznych);
  • prowadzenia badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego dzieci;
  • prowadzenia diagnozy komunikacji językowej dzieci oraz osób dorosłych;
  • prowadzenia diagnozy zaburzeń komunikacji językowej u pacjentów po udarach i urazach mózgu;
  • prowadzenia diagnozy osób niedosłyszących, jąkających się;
  • konstruowania i prowadzenia programów terapeutycznych dla pacjentów dorosłych i dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej;
  • prowadzenia diagnozy i terapii zaburzeń czytania i pisania;
  • prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
  • prowadzenia terapii z pacjentami z zaburzeniami głosu;
  • prowadzenia terapii mowy zastępczej (przełykowej) z pacjentami po laryngektomii;
  • prowadzenia terapii mowy z pacjentami z rozszczepem podniebienia;
  • prowadzenia terapii z pacjentami dwu- lub wielojęzycznymi;
  • prowadzenia zajęć emisyjnych i artykulacyjnych z osobami, pracującymi głosem (np. z dziennikarzami, aktorami, nauczycielami);
  • wspierania nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w rozpoznawaniu potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów, w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Zajęcia na studiach drugiego stopnia na kierunku filologia polska ze specjalnością logopedyczną prowadzą pracownicy Pracowni Leksykologii i Logopedii (http://leksykologia-logopedia.amu.edu.pl), a także pracownicy Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu oraz specjaliści praktycy, zatrudnieni w szpitalach, przychodniach oraz poradniach psychologiczno-pedagogicznych.

Szczegółowa siatka godzin na studiach drugiego stopnia na kierunku filologia polska ze specjalnością logopedyczną znajduje się na stronie specjalności logopedycznej: http://logopedia.amu.edu.pl.

 

Uprawnienia:

 

II stopień: Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 12 marca 2009 roku osoba legitymująca się studiami magisterskimi logopedycznymi posiada uprawnienia do zajmowania stanowiska nauczyciela-logopedy (pod warunkiem posiadania przygotowania pedagogicznego) w typach szkół wymienionych dla absolwentów studiów pierwszego stopnia oraz w zakładach kształcenia nauczycieli, placówkach doskonalenia nauczycieli, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych, kolegiach pracowników służb społecznych, liceach ogólnokształcących, liceach profilowanych, technikach, uzupełniających liceach ogólnokształcących, technikach uzupełniających i szkołach policealnych.

 

Na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia z 30 sierpnia 2009 roku osoba, która ukończyła studia wyższe na kierunku lub specjalności logopedia obejmujące przynajmniej 800 godzin posiada uprawnienia do zajmowania stanowiska logopedy w szpitalach i poradniach przyszpitalnych oraz innych placówkach ochrony zdrowia oraz w ramach opieki długoterminowej.